06 83 97 13 77 help@doktersindeknel.nl
      Please or Registreren to create posts and topics.

De ziekte verslaving.

Dat zijn de laatste inzichten. 'Je hebt de ziekte verslaving.' Je bént dus niet verslaafd. Je bént namelijk je ziekte niet. Iemand die kanker heeft ís ook niet kanker, zoiets. Je hébt kanker, of hypertensie, of diabetes. Dus héb je ook je verslaving. Het moet stigmatisering van verslaafden tegengaan en ervoor zorgen dat de ziekte verslaving net zo serieus genomen wordt als andere ziekten.

Ik weet het niet.. ik vind het mooi als mensen zeggen: 'Ik ben Ed, een herstellende verslaafde' in plaats van 'ik ben Ed, ik ben verslaafd'. Hoorde ik laatst op een meeting. Die man was bovendien al 20 jaar clean, dus over herstel kon hij meepraten, zeg maar. Sommige vinden het ook een wezenlijk verschil om te zeggen: 'Ik ben een verslaafde, mijn naam is Lisa' in plaats van 'ik ben Lisa en ik ben verslaafd'.

Ik vind het semantiek. Ik kom zelf niet veel verder dan 'Audrey, verslaafd' en ga door met de voorleeskaart die me is toebedeeld, of de share die ik eigenlijk niet durf. Maar dat zegt ongetwijfeld weer alles over mij..