06 83 97 13 77 help@doktersindeknel.nl
      Please or Registreren to create posts and topics.

Revisie of niet..

In de LEF van afgelopen februari stond een uitgebreid artikel over de Twaalf Stappen. Zijn zij aan vervanging toe of niet? Of moeten ze op z'n minst gereviseerd worden? Klaas Boomsma reageerde hierop in zijn column in de LEF van april.

De meest gehoorde kritiek is uiteraard die op het woordje (nou, woordJE) God (of Hogere Macht). Je komt het inderdaad nogal vaak tegen voor een 'niet religieus programma'. En voor de verstokte atheïsten onder ons -en dat zijn er nogal wat- inderdaad nogal een 'ding', zeker als ze de stappen gaan schrijven.

Verder is het natuurlijk feministisch totaal niet verantwoord en zou het niet gek zijn als seksueel anders geaarden (ik durf de afkorting ff niet aan, misschien vergeet ik een letter ­čÖé zich ook niet bepaald aangesproken voelen door vele zinssneden.

Ik vind het lastig.. Aan de ene kant kan ik me helemaal vinden in alle kritiek, sluit ik me daar volledig bij aan en is het natuurlijk totaal van de pot gerukt om zulke oude teksten niet te moderniseren. Aan de andere kant, ja, die is er ook, ongekend genuanceerd ik; waar gaat het om? Waar gaat het in het programma nou ├ęcht om? Je hebt wel grotere problemen dan tekstuele, anders was je niet bij de AA/NA of 'A' anderszins beland. Focus op je herstel en niet op bijzaken.

Maar ik proef bij veel mensen die tegen revisie/modernisering van de Twaalf Stappen zijn ook angst, de angst voor verandering. En wat leert het programma ons nou over angst? Precies!