06 83 97 13 77 help@doktersindeknel.nl
      Forum kruimelpad - Je bent hier: ForumOver je verslaving: ShareThe Serenity Prayer
      Please or Registreren to create posts and topics.

The Serenity Prayer

Het gebed om kalmte, moed en wijsheid, in het Engels nog mooier; the Serenity Prayer, wil ik vandaag graag met jullie delen. Het gebed is al meer dan een eeuw oud en niemand weet wie het geschreven heeft (Augustinus? Franciscus van Assisi? Thomas van Aquino?). Wat we wel weten is dat theoloog Reinhold Niebuhr het ging gebruiken in kerkdiensten (1934) en dat de AA en andere 'A'-groepen er mee aan de haal gegaan zijn (leve Wiki ;). En geheel terecht! Wat kun je uit deze drie simpele zinnen veel halen, ongelofelijk. Het vergezelt mij in ieder geval altijd (in de vorm van een ring om mijn duim) en helpt mij regelmatig klotesituaties het hoofd te bieden.

Wat betreft de ring; hiervoor dank aan Erwin, een mattie van de NA, die al meer dan 12 jaar clean is en het als zijn Twaalfde Stap ziet om de ringen met de Serenity Prayer erop te bestellen bij Ali Baba (die Chinese site waarop schijnbaar alles te koop is ?) en uit te delen op meetings.

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,

the courage to change the things I can,

and the wisdom to know the difference.

Of

God, schenk me de kalmte om te accepteren wat ik niet kan veranderen,

de moed om te veranderen wat ik wel kan veranderen,

en de wijsheid om het verschil te weten.

P.S. Je bent uiteraard vrij om God weg te laten of hieraan een geheel eigen invulling te geven. De laatste die ik hoorde was GOD; Geen OverDosis..

Gompie has reacted to this post.
      Gompie

God is voor velen een beladen begrip,  zeker als praktiserend atheïst.  Als je het meer ziet als een metafoor dat er voorzienigheid uit in welke uiting dan ook is het beter te behapstukken volgens mij. De serenity prayer is met of zonder religieuze ondertoon een bron van inspiratie