06 83 97 13 77 help@doktersindeknel.nl
      Forum kruimelpad - Je bent hier: ForumOver je verslaving: ShareVooroordelen.
      Please or Registreren to create posts and topics.

Vooroordelen.

Afgelopen maandag was ik bij een hoogleraar in Rotterdam die ook voor de inspectie werkt. Ik wil er namelijk achter komen wat de 'black box' de 'de Inspectie' heeft, nou werkelijk doet/kan doen/kan vragen en/of eisen van ons dokters. Er wordt namelijk te pas en te onpas met 'de Inspectie' gedreigd en als je er eenmaal mee te maken hebt blijft het ook schimmig (vind ik een mooi woord; schimmig ­čÖé wat zij willen van jou als dokter.

Om de mensen die ik nu bijsta beter van dienst te kunnen zijn toog ik dus, na enig uitgezoek, naar een hoogleraar in Rotterdam. Hij houdt zich bezig met pati├źntveiligheid en hij werkt ook voor de IGJ. Alhoewel hij geen inspecteur is (de naam alleen al; inspecteur) en als zodanig niet direct betrokken bij collega's, dacht ik dat hij er veel over zou kunnen weten..

Dat was in zekere zin waar, al waren het nogal algemeenheden. Maar hij was natuurlijk zo aardig tijd voor me te maken en ik heb ook met hem afgesproken dat ik al mijn concrete vragen op de mail zet en hij zal proberen er bij de inspecteurs ook concrete antwoorden op te krijgen.

Maar wat voor mij een eyeopener was (schok?) waren de vooroordelen die -tussen de regels door- naar voren kwamen. 'Verslaafden zijn natuurlijk, in tegenstelling tot andere pati├źnten, onbetrouwbaar', later in het verhaal een zin waarin als bijzin 'net als normale mensen' voorbij kwam. Dat we met z'n allen besloten hebben dat verslaving een ziekte is in plaats van een keuze/zwaktebod is mooi, maar aangezien de inspecteurs van de inspectie ook 'net normale mensen' zijn, nog niet in hoofd en gedrag ge├»nternaliseerd, zeg maar..

Aangezien wij, verslaafde dokters, ongeveer 15% van de hele dokterspopulatie uitmaken, zouden we, mijns inziens wat meer kennis en professionaliteit van de IGJ mogen verwachten..

Ik ben werkzaam in het ziekenhuis en het is inderdaad┬á schokkend en pijnlijk hoeveel onwetendheid bij "zorgprofessionals " is over verslaafden en hoe ze als minderwaardig weggezet worden.. het holistische gedachtengoed wordt daar vaak opzijgezet om pati├źnten te laten weten dat ze erg slecht bezig zijn.